Sök:

Sökresultat:

56 Uppsatser om Mćl- och resultatstyrning - Sida 1 av 4

MÄl- och resultatstyrning i offentlig verksamhet : En fallstudie av Àldreförvaltningen inom Karlskrona kommun

Syfte: Att sammanstÀlla en beskrivning pÄ hur mÄl- och resultatstyrning fungerar i praktiken enligt budgetansvariga pÄ verkstÀllande nivÄ i offentlig verksamhet. Sedan studera huruvida mÄl- och resultatstyrning i offentlig verksamhet kan klassificeras som mÄl- och resultatstyrning enligt allmÀnna indelningar inom ekonomistyrning av olika författare. Vi skall samtidigt bÄde finna svar pÄ om mÄl- och resultatstyrningen Àr en vÀl fungerande styrmetod och om mÀtbarheten av uppstÀllda mÄl mÄste finnas för att kunna utföra mÄl- och resultatstyrning i en offentlig verksamhet. Metod: Djupintervjuer med budgetansvariga personer i Àldreförvaltningen i Karlskrona kommun. Intervjupersonernas utsagor har vi sedan tolkat till innebörden av mÄl- och resultatstyrning i Àldreförvaltningen.

MÄl- och resultatstyrning i offentlig verksamhet - En fallstudie av Àldreförvaltningen inom Karlskrona kommun

Syfte: Att sammanstÀlla en beskrivning pÄ hur mÄl- och resultatstyrning fungerar i praktiken enligt budgetansvariga pÄ verkstÀllande nivÄ i offentlig verksamhet. Sedan studera huruvida mÄl- och resultatstyrning i offentlig verksamhet kan klassificeras som mÄl- och resultatstyrning enligt allmÀnna indelningar inom ekonomistyrning av olika författare. Vi skall samtidigt bÄde finna svar pÄ om mÄl- och resultatstyrningen Àr en vÀl fungerande styrmetod och om mÀtbarheten av uppstÀllda mÄl mÄste finnas för att kunna utföra mÄl- och resultatstyrning i en offentlig verksamhet. Metod: Djupintervjuer med budgetansvariga personer i Àldreförvaltningen i Karlskrona kommun. Intervjupersonernas utsagor har vi sedan tolkat till innebörden av mÄl- och resultatstyrning i Àldreförvaltningen. Slutsats: VÄr studie har kommit fram till att Àldreförvaltningen som pÄstÄr sig anvÀnda mÄl- och resultatstyrning i sjÀlva verket bedriver ?ramstyrning med kostnadsansvar? enligt de teorier kring ekonomistyrning som vi har studerat.

MÄl- och resultatstyrning i offentlig verksamhet ? En studie av resultatstyrningens effekter pÄ institutionsnivÄ vid BTH

Syfte: Syftet med vÄr studie var att undersöka hur en institution pÄ en högskola pÄverkas av mÄl- och resultatstyrning och hur det upplevs ute pÄ institutionerna. Metod: Vi har genomfört personliga intervjuer med prefekter eller representanter för institutionerna vid BTH. Det som framkom i intervjuerna analyserade vi i relation till teorin och utifrÄn analysen drog vi slutsatser. Slutsats: Genom att styra högskolan pÄ detta sÀtt, med fokus pÄ ekonomi och prestationer, uppfattar vi en risk för att systemet pÄ sikt kan komma att sÀnka kvaliteten pÄ utbildningarna vid BTH. Trots denna fara upplevs mÄl- och resultatstyrning av institutionerna som positiv..

MÄl- och resultatstyrning i offentlig verksamhet ? En studie av resultatstyrningens effekter pÄ institutionsnivÄ vid BTH

Syfte: Syftet med vÄr studie var att undersöka hur en institution pÄ en högskola pÄverkas av mÄl- och resultatstyrning och hur det upplevs ute pÄ institutionerna. Metod: Vi har genomfört personliga intervjuer med prefekter eller representanter för institutionerna vid BTH. Det som framkom i intervjuerna analyserade vi i relation till teorin och utifrÄn analysen drog vi slutsatser. Slutsats: Genom att styra högskolan pÄ detta sÀtt, med fokus pÄ ekonomi och prestationer, uppfattar vi en risk för att systemet pÄ sikt kan komma att sÀnka kvaliteten pÄ utbildningarna vid BTH. Trots denna fara upplevs mÄl- och resultatstyrning av institutionerna som positiv..

MĂ„l- och resultatstyrning i den kommunala versamheten

Syftet med uppsatsen Àr att bidra till kunskapsbildning kring mÄl- och resultatstyrning i offentlig versamhet och fe en inblick i de problem som kan kopplas till styrmodellen. Vi har gjort en studie dÀr vi har intervjuat politiker och ledande tjÀnstemÀn inom en kommun. Vi har tolkat respondenternas svar, sammanstÀllt empirin och dragit slutsatser utifrÄn vÄr analys av aktuell mÄl- och resultatstyrningsteori i ett spÀnningsfÀlt med olika intressen och behov. MÄl- och resultatstyrningen i den kommunala vÄrd- och omsorgsversamheten anvÀnds i ett spÀnningsomrÄde mellan ideologi, ekonomi och kultur. Det Àr en utmaning att fÄ styrmodellen att fungera optimalt i en sÄdan komplex organisation..

MÄl- och resultatstyrning i Försvarsmakten - optimal eller utvecklingsbar?

Försvarsmakten Àr anbefallda av statsmakten att tillÀmpa en styrmodell  kallad mÄl- och resultatstyrning.Försvarsmakten har fÄtt kritik för sitt sÀtt att analysera och utvÀrdera genomförd verksamhet. Det övergripande syftet med undersökningen Àr dÀrför att med bakgrund av litteratur pÄ omrÄdet belysa tillÀmpningen av mÄl- och resultatstyrning som styrform i dels ett privat företag och dels i Försvarsmakten. Detta görs genom intervjuer med olika befattningshavare inom respektive organisation. Jag jÀmför sedan resultatet och pÄvisar skillnader och likheter.Resultatet jÀmförs ocksÄ med vad litteraturen sÀger i Àmnet. Resultatet av undersökningen visar att det finns mÄnga likheter men ocksÄ nÄgravÀsentliga skillnader.

MĂ„l- och resultatstyrning i den kommunala versamheten

Syftet med uppsatsen Àr att bidra till kunskapsbildning kring mÄl- och resultatstyrning i offentlig versamhet och fe en inblick i de problem som kan kopplas till styrmodellen. Vi har gjort en studie dÀr vi har intervjuat politiker och ledande tjÀnstemÀn inom en kommun. Vi har tolkat respondenternas svar, sammanstÀllt empirin och dragit slutsatser utifrÄn vÄr analys av aktuell mÄl- och resultatstyrningsteori i ett spÀnningsfÀlt med olika intressen och behov. MÄl- och resultatstyrningen i den kommunala vÄrd- och omsorgsversamheten anvÀnds i ett spÀnningsomrÄde mellan ideologi, ekonomi och kultur. Det Àr en utmaning att fÄ styrmodellen att fungera optimalt i en sÄdan komplex organisation..

Medarbetares upplevelser av hur mÄl- och resultatstyrning pÄverkar motivation och arbetsutförande i en bankverksamhet

De flesta organisationer Àr idag mÄlstyrda dÀr mÄluppföljning sker genom resultatbaserade styrsystem. Utvecklingen av styrsÀtt och styrsystem har gÄtt frÄn regelstyrning till fokus pÄ prestationer. Tidigare studier visar att inre motivation skapar bÀttre attityder till arbetet. Det leder till bÀttre prestationer om medarbetaren kÀnner delaktighet och fÄr regelbunden Äterkoppling. I uppsatsen undersöktes hur medarbetare upplever att mÄl- och resultatstyrning pÄverkar motivationen och arbetsutförandet i en bankverksamhet, samt hur detta tar sig i uttryck i handling.

MĂ„l- och resultatstyrning som styrinstrument : Hur fungerar styrning av myndigheter genom regleringsbrev?

Denna uppsats handlar om mÄl- och resultatstyrning som styrinstrument för staten. MÄl- och resultatstyrning av statliga myndigheter sker genom regleringsbrev dÀr politikerna stÀller de övergripande mÄlen för myndighetens verksamhet. Det Àr viktigt för myndigheten och det berörda departementet att hitta ett styrsystem som fungerar pÄ bÀsta sÀtt. Det gÀller hÀr frÄgan om en effektiv ekonomistyrning. I vid mening Àr det en frÄga om medborgarnas förtroende för den offentliga sektorns styrning, som skall garantera att skattemedel anvÀnds pÄ effektivaste sÀtt.

Resultatstyrning vid Vd-byte : Nedskrivning av goodwill i samband med ny Vd Ă„r 2007

Denna kvalitativa undersökning har som syfte att undersöka ledarskap och organisationskultur inom en specifik ICA butik. Vidare har syftet varit att förstÄ hur ledarskap och organisationskultur pÄverkar medarbetarnas arbetsmotivation. Undersökningens frÄgestÀllning Àr följande; Hur utövas ledarskapet i en bestÀmd Maxi Ica butik i Södra Sverige och hur pÄverkar ledarskapet och organisationskulturen medarbetarnas arbetsmotivation? Den vetenskapsteoretiska ansats som undersökningen utgÄr ifrÄn Àr hermeneutiken och det empiriska materialet Àr insamlat genom tematiskt organiserade intervjuer med tio chefer och medarbetare. Resultatet visar att det inom organisationen utövas ett demokratiskt ledarskap vilket bidrar indirekt via organisationskulturen till en arbetsmotivation hos medarbetarna genom att man via ledarskapet uppfyller dels de sociala behoven samt upprÀtthÄller en balans mellan abstrakt och konkret socialitet..

Motstridiga styrmodeller och dess effekter -En fallstudie av Volvo Cars

Bakgrund och problemformulering: Det finns en komplexitet vid anvÀndandet av olika styrmodeller och dÀrför Àr det av vikt att kritiskt granska vilka styrmedel som implementeras i organisationen. Det Àr Àven viktigt att se till att styrmodellerna samverkar och vÀlja den rÀtta kombinationen av dem. Problematiken handlar om att organisationer anvÀnder sig av styrmodeller som inte Àr kompatibla med varandra. Styrmodeller som bygger pÄ olika styrlogiker riskerar att motverka varandra vilket kan leda till obalanser och negativa effekter.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att, via enkÀtstudie, beskriva om mellanchefer upplever balans mellan ekonomistyrningsmodellerna; mÄl- och resultatstyrning samt detaljstyrning och förklara om skillnaden i Àgandet kan vara en förklaringsfaktor till eventuella obalanser. Vi vill Àven veta hur det tar sig i uttryck.

New Public Management Retorik eller praktisk verklighet? - en litteraturstudie

Denna uppsats syftar till att, ur ett lÀrandeperspektiv, analysera NPM-litteraturens syn pÄ lÀrande och organisation. Uppsatsen Àr en kvalitativ litteraturstudie som stÀller lÀrandeperspektivet i relation till NPM-diskursen. Vi kom fram till att NPM-litteraturens centrala omrÄden, i termer av decentralisering och mÄl- och resultatstyrning, innehÄller goda förutsÀttningar för lÀrande. Dessa förutsÀttningar framstÀlls implicit och behandlas inte uttryckligen. Komplexiteten i NPM-reformerna har inneburit svÄrigheter att implementera de nya idéerna i organisationerna.

MÀtning och styrning av prestationer i Trafikverket : En fallstudie av verksamhetsomrÄdet Stora projekt

MÄnga av de verktyg som anvÀnds för mÀtning och styrning av prestationer i offentliga organisationer Àr hÀmtade frÄn privat verksamhet. Dock har offentliga organisationer ofta andra typer av mÄl och styrning Àn privata företag, vilket försvÄrar mÄluppföljningen. Denna uppsats syftar till att fÄ en förstÄelse av Trafikverkets anvÀndning av prestationsmÀtning samt tillÀmpning av mÄl- och resultatstyrning. Vidare kan studien ge ett bidrag till ökad kÀnnedom kring hur mÀtning och styrning av prestationer sker inom en statlig organisation. I en fallstudie som innefattar intervjuer och dokumentgranskning studeras hur mÀtning och styrning av mÄl fungerar i Trafikverkets största investeringsverksamhet.

MiljömÄl : inte sÄ enkelt som det lÄter. En studie av roller och kommunikation i det svenska miljömÄlsarbetet.

Införandet av mÄl- och resultatstyrning tillhör de mest betydande förÀndringarna i den svenska statsförvaltningen under modern tid. Enligt regeringen Àr ett system för mÄl- och resultatstyrning det mest effektiva sÀttet att styra ett brett upplagt miljöarbete. Styrningen sker med hjÀlp av uppstÀllda mÄl, miljökvalitetsmÄl, men vÀgen att nÄ dit bestÀms inte i detalj utan kommuner, myndigheter, företag med flera ges stor frihet att vÀlja hur man vill arbeta för att nÄ mÄlen. MÄlstyrningen har visat sig stÀlla höga krav pÄ mÄlformulering, kommunikation och uppföljning och dess praktiska betydelse Àr livligt omdiskuterad. I studien genomförs en analys av de hinder och möjligheter som uppkommer i implementeringsarbetet av de svenska miljökvalitetsmÄlen.

Den visuella identitetens förÀndringsprocess - En innehÄllsanalys av 5 nordiska företag

Bakgrund och problemformulering: Det finns en komplexitet vid anvÀndandet av olika styrmodeller och dÀrför Àr det av vikt att kritiskt granska vilka styrmedel som implementeras i organisationen. Det Àr Àven viktigt att se till att styrmodellerna samverkar och vÀlja den rÀtta kombinationen av dem. Problematiken handlar om att organisationer anvÀnder sig av styrmodeller som inte Àr kompatibla med varandra. Styrmodeller som bygger pÄ olika styrlogiker riskerar att motverka varandra vilket kan leda till obalanser och negativa effekter.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att, via enkÀtstudie, beskriva om mellanchefer upplever balans mellan ekonomistyrningsmodellerna; mÄl- och resultatstyrning samt detaljstyrning och förklara om skillnaden i Àgandet kan vara en förklaringsfaktor till eventuella obalanser. Vi vill Àven veta hur det tar sig i uttryck.

1 NĂ€sta sida ->